Voor zowel je lichamelijke- als geestelijke gezondheid is het van belang dat je voldoende slaapt. Jammer genoeg is het hebben van een goede nachtrust niet altijd even makkelijk en zijn er verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat een slaapritme helemaal door de war wordt gehaald. In dit artikel worden dan ook tips gegeven die toegepast kunnen worden wanneer de nachtrust verbeterd moet worden.

Maak je klaar voor de nacht

Om een goede nachtrust te krijgen is het belangrijk om hier voor het slapen gaan al mee bezig te zijn. Zo wordt het aangeraden om gedurende de dag genoeg te bewegen en te sporten zodat zowel je lichaam als je geest bepaalde energie kwijt kan. Dit zal er voor zorgen dat je makkelijker in slaap zult vallen. Ook is het verstandig om minimaal 1 uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Drinken mag nog wel. Je zou bijvoorbeeld een warme kop verse gemberthee kunnen drinken. Wanneer je iets wil drinken voor het slapen gaan is het belangrijk dat je geen cafeïne houdende dranken of alcohol drinkt. Dit zal de diepte van je slaap beïnvloeden waardoor je ‘s ochtends vermoeider wakker wordt.

Slaap onder goede omstandigheden

Zodra je je slaapkamer instapt en van plan bent om naar bed te gaan zijn er nog steeds een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste wordt het aangeraden om in zo min mogelijk kleding te slapen. Zo kan je lichaam gedurende de nacht alle warmte kwijt en dat zal ervoor zorgen dat jij in een diepe slaap terecht komt. Ook is het van belang dat je slaapt op een comfortabel matras op een kwaliteit elektrische boxspring en beschikt over een hoofdkussen dat bij jouw lichaam past. Zo voorkom je ook dat je nek- en rugklachten ontwikkelt.

Verder is het belangrijk dat de kamer waarin je slaapt volledig donker gemaakt kan worden en dat je het klimaat van je kamer kunt aanpassen. Zo is het beter om te slapen in een koele kamer in plaats van in een warmere kamer. Het gebruik van een ventilatie kan in dit geval erg gunstig zijn.

Zorg dat je je kunt ontspannen

Een erg belangrijk advies om de nachtrust te verbeteren is het nemen van rust momentjes waarop je kunt ontspannen. Het wordt aangeraden om hier ongeveer een uur voordat je naar bed gaat mee bezig te zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om ontspanningsoefeningen te doen die zich focussen op yoga en meditatie. Ben je hier niet zo van? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een warme douche te nemen of te luisteren naar rustgevende muziek. Ook is het halen van een frisse neus een goede manier om te ontspannen. Zorg er dan echter wel voor dat de activiteit die je onderneemt niet te intensief is. Hierdoor voorkom je dat je in een keer weer heel veel energie krijgt waardoor je niet in slaap kunt komen.

Omdat een verslechterde nachtrust veel vervelende gevolgen heeft hopen wij dat bovenstaande tips zullen helpen met het verbeteren van je slaap. Zo geef je je lichaam en geest de tijd en ruimte om uit te rusten zodat je overdag productiever en vrolijker bent.